Έργο σε πολλά μέρη, που καλύπτει πολλούς χώρους του σταθμού. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε ως πρώτη ύλη τις μορφές του ανάγλυφου της αρχαίας επιτύμβιας στήλης του Δεξίλεω.
Η τοποθέτηση έργων τέχνης στους σταθμούς του Μετρό της Αθήνας έγινε με απόφαση της εταιρίας «Αττικό Μετρό», έχοντας ως στόχο τόσο την αισθητική αναβάθμισή των όσο και την προβολή Ελλήνων δημιουργών. Τα έργα είναι κυρίως μνημειακών διαστάσεων και αναφέρονται σε θεματικές ενότητες που έχουν άμεση σχέση με την ιστορία της πόλης ή της περιοχής.
Για την υλοποίηση του παραπάνω έργου, η «Αττικό Μετρό» αποφάσισε την συγκρότηση Επιτροπής Αισθητικής Πλαισίωσης. Η επιτροπή αρχικώς επέλεξε να τιμήσει τους εν ζωή καλλιτέχνες της γενιάς του 1930 και 1960 με απευθείας αναθέσεις, για να ακολουθήσουν αυτές σε σημαντικούς νεότερους καλλιτέχνες. Διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν για τα έργα που φιλοξενούνται στους σταθμούς Μέγαρο Μουσικής και Πανόρμου ενώ έχουν επιλεγεί κι έργα σπουδαίων εκλιπόντων καλλιτεχνών. Όλα τα έργα τέχνης έχουν αγοραστεί από την εταιρία, ενώ δωρεά αποτελεί το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου «Αίθριο», που εκτίθεται στο σταθμό Σύνταγμα. Τέλος, όλα τα έργα τέχνης έχουν φιλοτεχνηθεί ειδικά για τους χώρους του Μετρό, εκτός από το έργο της Chryssa «Mott Street», που εκτίθεται στο σταθμό του Ευαγγελισμού. Στους χώρους όπου εκτίθενται αρχαία ευρήματα, δόθηκε μεγάλη σημασία, ώστε μεταξύ τους να αναπτύσσεται μια γόνιμη συνομιλία, χωρίς η μία έκθεση να επισκιάζει την άλλη.
Το έργο αναπτύσσεται σε 4 κεραμικές συνθέσεις, διαφορετικών διαστάσεων. Η μορφή που κυριαρχεί είναι ο Δεξίλεως, ο αρχαίος Αθηναίος, ο οποίος υψώνει το δόρυ του ενάντια στον πεσμένο, κάτω από το άλογό του εχθρό, σαν ένας αρχαίος Άγιος Δημήτριος. Η επιτύμβια ανάγλυφη στήλη του Δεξίλεω βρίσκεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Κεραμεικού. Αφιερώνεται στον εικοσαετή Αθηναίο Ιππέα, ο οποίος έπεσε μαχόμενος στην Κόρινθο το 394π.Χ., οπότε οι Αθηναίοι ηττήθηκαν από τους Σπαρτιάτες. Βρέθηκε στο Δίπυλο και αντίγραφό της έχει τοποθετηθεί στο σημείο ανεύρεσής της στον αρχαιολογικό χώρο. Ο γλύπτης αναπτύσσει στο έργο του τις φάσεις της εμπλοκής, με την εξής σειρά: είσοδος, σύγκρουση, εκτίναξη, καλπασμός, αποχώρηση. Με το μπλε βέλος υποδεικνύει τον ήρωα της επίθεσης. Η μεταφορά του έργου σε υλικό κεραμικής πραγματοποιήθηκε από την κεραμίστρια Βούλα Γουνελά.
Ο Δημήτρης Μυταράς είναι Έλληνας ζωγράφος (Χαλκίδα, 1934). Σπούδασε ζωγραφική στη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1953-1958), έχοντας καθηγητές τον Γιάννη Μόραλη και τον Σπύρο Παπαλουκά. Συνέχισε με σπουδές στη σκηνογραφία, στην "École Superieure des Arts Decoratifs", καθώς και στην εσωτερική διακόσμηση, στη "Métiers d' Art" στο Παρίσι (1960-1964), με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. Το 1977 εκλέχθηκε καθηγητής της ΑΣΚΤ, στην οποία υπήρξε Πρύτανης μεταξύ των ετών 1982-1985. Έργα του έχουν εκτεθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2008 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Στο έργο του κυριαρχούν τα εξπρεσιονιστικά στοιχεία και το έντονο χρώμα, ενώ η αφαιρετική διάθεση, η ελευθερία της γραμμής και οι χρωματικές εντάσεις συνυπάρχουν με την οξύτητα της παρατήρησης. Τα θέματα που τον απασχολούν είναι κυρίως ανθρωποκεντρικά και συχνά προσωπογραφικά. Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος επιμελήθηκε δεκάδες θεατρικές παραστάσεις, συνεργαζόμενος με σημαντικά ελληνικά θέατρα. Επίσης ασχολήθηκε με την εικονογράφηση κι έχει διακοσμήσει με τοιχογραφίες πολλά δημόσια και ιδιωτικά κτίρια. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει θεωρητικά κείμενα και μελέτες πάνω στην Τέχνη.
Τίτλος: Αφιέρωμα στο Δεξίλεω
Θέση: Σταθμός Δάφνη
Έτος Κατασκευής: 2000
Υλικό Κατασκευής: Κεραμικό
Καλλιτέχνης: Δημήτρης Μυταράς
Πηγή Urban life, athenssculptures.com
0 Σχόλια